Tuesday, November 12, 2013

Hek eleh , nama je pakai tudung labuh !

Elvy Nellysha | 3:50:00 AM | 16Comments |

Tudung labuh, berjubah dan berstokin itu tak bermakna seseorang itu perlu digelar ustazah. 

Hey, come on la . .

Semua orang kena pakai tudung yang labuh . Bukan la bermaksud labuh gila . Depends kat orang tu la nak labuh macam mana pun . Nak labuh sampai kaki ke , nak labuh sampai nampak macam pakai selimut ke , itu keselesaan dia . But ,labuh yang dimaksudkan ialah tudung yang melepasi dada . Itu dah cukup ikut syariat Islam .

Selalu orang yang mesej Nelly  , lebih kurang gini dialognya . .

“Assalamualaikum , ya ustazah “
“Salam ukhwah, orang alim .”

Erk ??

Cuma , kat sini , Nelly nak kata bahawasanya bertudung labuh dan berjubah tidak semestinya dikategorikan alim dan belum layak lagi nak jadi ustazah . Alim ke tak ke , Allah yang tau . Cuma , bila orang kata macam tu , Nelly amin kan je . >.<

Cuma , bila orang yang bertudung labuh dan berjubah buat kesilapan kecil , itu nampak besar di mata orang lain . Dan terdengar laa suara sumbang :

“He’eleh . Nama je pakai tudung labuh .”

Nobody perfect . Yes , nobody prfect . Kita tak layak nak menilai seseorang berdasarkan kesilapan yang dia buat . Tak salah nak tegur , cuma tak perlu la sampai nak menjatuhkan seseorang itu .
Semua makhluk Allah buat kesilapan , tapi hanya dia dan Allah yang tahu sejauh mana kesilapan yang dia buat .

Notakaki : Jangan memandang atau menilai perempuan yang teruk nak mampus itu tak boleh berubah. Siapa tau dia berubah nanti jauh lebih baik dari diri kita dan tak mustahil kan pengakhiran hidupnya mungkin lebih INDAH dan LEBIH BAIK dari kita .

Tak tahu laa kenapa nak buat entri ni . Sekadar peringatan untuk kita semua .
Sekian terima kasih .


16 comments:

Daddy Ziyyad said...

Saya setuju dgn pandangan Nelly...
Teruskan istiqomah...

Dan mmg jalan ke arah kebaikan itu, byk dugaannya...Macam kata nista/perlian orang....Kita perlu lebih bersabar...:)

Nadya Bubble said...

Selalu sangat orang salahkan tudung bila perangai orang yang bertudung kurang baik...

Nick Nashram said...

saya kat sekolah student panggil ustaz tak mengajar agama pun..hehe

Izyan Masri said...

BELAJAR BERTUDUNG LABUH SIKIT SIKIT.JANJI ISTIQAMAH.YAN DULU TUDUNG PENDEK SANGAT.SKRG ALHAMDULILLAH HASIL NASIHAT ORANG,TRY LAH PAKAI LABUH SIKIT COVER DADA :'D

Miss Xyz said...

betul. Apa yang saya perasan, perempuan yang dulunya freehair selalunya akan bertukar lagi baik daripada kita. dia jaga sangat pakaian dia. Alhamdulillah

msredcheesecake said...

tak pernah terfikir nak sertai kelas macam ni... bagus kan pergi...selain dpt ilmu, harap2 kita sedar...

Umie Naziera said...

Biar panas di dunia smoga nnty sejuk di sana..

nano said...

Assalam dik...hehe bagus entri..tudung labuh bukan milik ustazah,,,tp milik muslimah..In sha Allah,,,moga kite sama2 istiqomah dlm pghijirahan ini

Elvy Nellysha said...

daddy : in shaa Allah ^^

Elvy Nellysha said...

nadya : selalu da kena . >.<

Elvy Nellysha said...

nick : hahaha .. ada nampak kealiman la tu . :P

Elvy Nellysha said...

izyan : bagus , teruskan !
:)

Elvy Nellysha said...

miss xyz : yup .. nelly pun perasan ..bagus la . :)

Elvy Nellysha said...

msred : yup ..cuba la pergi . :)

Elvy Nellysha said...

umie : in shaa Allah akak syg !

Elvy Nellysha said...

nano : yup .. :)

doakan ! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...