Saturday, September 17, 2011

Kita lupa bila kita sibuk memFITNAH orang ~

Elvy Nellysha | 9:50:00 PM | 26Comments |
Nelly tertarik dengan 1 entry dari seorang blogger kakak yang comel , Cik Wanie Lovela (CWL)
Kadang-kadang , kita lupa apa yang kita dah buat dekat orang .
Sebab ? Kita tak tahu kita dah lukakan hati orang lain .
Pernah dengar Fitnah itu sama dengan MEMBUNUH !

MEMBUNUH ! 
(Dari penat-penat reka fitnah , baik bunuh orang . . )

Bahaya fitnah:
a. Dosanya lebih besar dari pembunuhan. Kalau dari mulut seorang pemimpin akan dapat memusnahkan beribu bahkan berjuta nyawa yg terjangkit hatinya sampai tidak terkendalikan.
b. Terjadinya ketidakharmonian antara manusia.
c. Menyebabkan menderita siksa dunia dan akhirat.
d. Menyebabkan tertutup pintu masuk surga.
e. Fitnah sama dengan zalim. Orang yang di fitnah sama saja dengan di aniaya. Dan orang yang dianiaya do’anya pasti makbul.

Nampak ayat akhir ?
Orang yang di fitnah sama saja dengan di aniaya. Dan orang yang dianiaya do’anya pasti makbul.

MAKBUL ! ! !  
(Bukan main-main tau !)

  • Kadang-kadang kita rasa seronok fitnah orang sebab tak ada siapa yang tau kebenaran di sebalik peristiwa . Tapi , Allah kan tau . Biasalah , manusia mudah lupa .
  • Tak apa , kita boleh tambah ilmu lagi . Ilmu dekat atas bumi ni kan banyak . Jangan nampakkan diri kita terlalu cetek agama . Kan menunjukkan diri kita sendiri yang jahil tentang agama ?
  • Kenapa perlu membuang masa dengan rekaan yang dicipta sendiri ? Yang hanya dibayangkan sendiri ? Tak nampak ke banyak masa yang dah dibazirkan dengan satu perkara yang tak berfaedah dan tambah dosa?
  • Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu.

Allah SWT telah menegaskan dalam surah al Anfal ayat 28, yang bermaksud:

"Dan ketahuilah kamu bahawa sesungguhnya harta-harta kamu dan anak-anak kamu adalah fitnah (ujian). Dan sesungguhnya Allah di sisiNya balasan yang sangat besar."

Sabda Rasul SAW lagi berhubung dengan fitnah yang bermaksud:

"Masa akan menjadi dekat (pendek), ilmu akan diangkat, fitnah akan lahir, dicampakkan akan sifat bakhil dan berlaku dengan banyaknya ‘harju’. Maka mereka bertanya: Wahai Rasul, apakah maksud harju. Baginda menjawab: harju adalah pembunuh."

Sumber : Sini

Orang akan tanya "Banyak masa kau ya Nelly nak baca entri panjang gila ?"
Nelly akan jawab "Tak salah kita baca asalkan kita tau semua itu ada manfaat untuk diri kita di masa akan datang . ."

Bila baca blog akak Wanie ni , takut juga kalau jadi dekat diri sendiri . . Maklumlah , bagi perempuan mesti tak nak jadi macam situasi Abu dan Meah . Mesti tak nak ada perpecahan dalam keluarga yang umpama menegakkan benang yang basah . . Tapi , endingnya , mesti kita akan rasa kita yang paling bahagia tanpa dia yang menyusahkan hidup kita ! Ya , menyusahkan hidup ! 


Banyak sangat konflik hidup sampai lupa untuk memerdekakan diri kita pada zaman yang memang sudah merdeka ni . . 
Yang penting , jangan cepat melatah bila sesuatu menimpa kita ! Chayok2 ! ! !

Sumber ulasan Nelly dari :
Blog Cik Wanie

Renung-renungkan apa yang Nelly tulis ini untuk pengajaraan semua . . .

26 comments:

cik wanie Lovela (CWL) said...

tq syg memahami saya

Mizz Atie Zieya Shukri said...

watpe la nk fitnah org?
bek hidup jaga diri sniri suda...

norsharmila said...

aah la nelly. risau je terbuat benda cmtu kt org. klau jd kt dri sendiri lg la xnk kn. nauzubillah :(

msredcheesecake said...

cer bayangkan kalau ramai sgt org yg kita fitnah...macamana satu hari nanti kita nak minta maaf dgn semua... macamana nak cari balik semua org yg kit fitnah tu....

MiSz fiFiEyQa said...

betul3...fitnah tu sgt la berbahaya...terlajak sampan boleh diundur...terlajak kata...jawab la sendiri..huhu

diana said...

dapat apa dengan memfitnah..??
dapat musuh je...

Terbang Bersamaku said...

fitnah memfitnah nie memang bahaya, banyak datang mudarat...
elakkan dari memfitnah..

ieyza afieyna said...

Betul tu.. orang yg selalu memfitnah org lain ni selalu nye ade sifat dengki/iri hati dalam diri dia.. dia x senang dgn kejayaan org lain. dan sggup buat fitnah macam2 untuk org tu jatuh.. tapi kite x perlu risau sebb Allah kn ade.. ;)

gud sharing ;)

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

ala..kalau kita cakap macam tu, nanti orang cakap fitnah tu tak buat orang mati macam membunuh pun..huh! dasar tak paham konsep orang2 ni..

Sarah Mohd Saleh said...

betul2.tp xphm kenape ade jugak manusia yg suke memfitnahh.pfftttt.

Mohamad Hanafi said...

tapi bgi ssetengah org, fitnah tu dh jadi tabiat! XD.. Org2 tsbut kene insaf!

Phat said...

x baik la fitnah ni...

♥ Lylla Azhar ♥ said...

sokong entry ni :]

sahromnasrudin said...

assalamualaikum nelly..

trime kasih atas pengajaran ini ya....semoga kita semua amek iktibar

kim heeruul said...

kadang kita sembang men lepas je..

ika said...

entry nely semakin matang..tak mgmbarkan umur nely yg sebenarnye..tahniah syg !!!

cottonlady said...

nelly ku syg!!!!cotton dh lme x komen2 kat cni,huhuhu bru kuar dr alam fantasi~muahahaha
back 2 d topic~yupp dats rite bebeh fitnah tu SANGAT TAK BAIK okei~buat hal sndri sudah okei >.<

bunga said...

betul..jangan cepat melath..tapi cuba pikir secara rasional pe jer yang berlaku..:)

Cik Azizah said...

harap2 kita di jauhkan dr ancaman fitnah!

cik nAdyYa ツ said...

eeeee....
fitnah owg xbekk kn ..

best la lagu die " ada apa dgn cinta "

fitri said...

share ye^^

ஜ Nur Farzana ஜ said...

akk..da lme sye ternanti-nanti post mcm ni..sye pon kne fitnah..bkn sekali tpy byk kali..
kwn2 sye byk lukakan hati sye akhirnya sye tkt fitnah tu terjadi lagi sye pts kwn dgn mereka...sye x mahu mereka tanggung dosa sbb mereka tidak sedar kesakitan hati sye ni..btl ke tindakan sye ni kak..??
sye akn sentiasa menunggu mereka memohon maaf dgn ikhlas dan semestinya sye akn maafkn..
and lgy satu bole x klu sye share post ni...mne thu klu kwn2 sye yg terbce akn sedar akn kesilapan mereka??

Bro Ery said...

Kerana itu diam itu bijak. Banyakkan senyum kerana senyum itu sedekah dan dapat melembutkan hati orang lain.. :)

P/s: Maaf lama tak singgah. Kami sangat sibuk tahap dewata raya didunia realiti. Huuuu..

nurradizan said...

Entry berguna. Terima kasih nelly;)

kay_are said...

em.. bese r tu.. dah akhir zaman memang banyak je timbul isu fitnah ni.

bighagenjo said...

memang kesian pada orang yang kena fitnah.. semua orang pon berpihak pada cerita palsu, diri dia sendiri tak mampu nak betulkan keadaan, cuma tuhan je boleh tolong menunjukkan kebenaran. Kita sebagai hambaNya.. hnya boleh terus bersabar, bertabah and anggap semua tu ujian dari Allah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...