Monday, October 24, 2011

Kita nak yang TERBAIK dalam setiap PERHUBUNGAN tapi tak ada siapa yang MENGERTI !

Elvy Nellysha | 5:30:00 AM | 58Comments |
Salam pembaca blog Nelly The Strange !
Nampak tajuk ? Kenapa Nelly nak buat tajuk macam ini ? Sebab ini berlaku dalam seharian kita . .


Pernah dapat kawan makan kawan ?
Pernah kecewa dalam percintaan ?
Pernah sedih , gembira dalam hidup ? Semestinya !

Sebenarnya , perkara macam itu BIASA !
Kadang-kadang kita nak buat yang TERBAIK tapi tak ada siapa yang nak FAHAM !

Situasi 1 : Korang cakap dekat orang yang korang kapel , jangan buat itu , jangan buat ini .
Tapi , respons dia "Suka fikir bukan-bukan ." Atau "Mengongkonglah . Rimas saya !"
Korang buat macam tu mungkin pernah melalui benda yang sama di masa lalu . . Tapi , dia tak nak faham .

Situasi 2 : Korang cerita dekat kawan korang masalah korang sebab korang percaya dia .
Tapi , dia cerita balik dekat orang lain . Padahal korang percaya dekat dia .
Ada tak korang rasa nak lempang saja dia ? Lex lu !

Cukup 2 contoh di atas . Kenapa orang tak nak dengar dan bagi respons yang tak diharapkan ?
Sebabnya dorang tak tau apa sebalik yang tersirat dari yang tersurat .

Korang nak buat yang terbaik . Tapi , tak ada siapa yang faham .
Jadi , perkara paling utama yang korang nak buat . .

Penyelesaian situasi 1 : Berbincang . Kalau tak nak dengar juga , biar saja dia . Jangan dilayan . .

Penyelesaian situasi 2 : Sabar . Tapi , kadang-kadang sabar ada had . . Fikir rasional .
Tegur atau berdiam diri kalau boleh . Pasti ramai kata tak boleh . Jadi , sebelum cerita apa-apa kenalpasti kawan yang korang cerita tu !

Hanya orang yang kenal korang betul-betul yang akan faham disebalik yang tersurat 

58 comments:

miss Fyqa said...

betul tu Nelly..

cari org/kwn yg betul2 kita percaya... baru leh luah kan :)

Arif Aiman said...

betul :)

stiap ap yg berlku msti ad hikmah kan..

cik nAdyYa ツ said...

yepp ,,
smue owg nak terbaek stiap phubungan kwn ke ,cinta ke,keluage ke..
idop neh memg susa kite nak ramal knn...s0o bsaba jewlaaa...

shuke lagu kt blog kamu nehhh ~_<

diana said...

kadang2 sebab kita sayang la kita pesan kan???
tapi kalau dah tak nak dengar ,
untuk pertama dan kedua kali kita boleh sabar dan terus kan nasihati dia..
tapi bila dia tak suka
biarkan dia kena sekali..
baru dia tau..
untung2 dia sedar..

kim heeruul said...

dedua situasi gua pernah alami.
yg situasi kedua tu penyelesaian yg gua buat ialah gua putus kwn..

Norlida Ramli said...

hehe..tol tu nelly..selalunya ape yg kita nak xkan dapat..huhu

lumrah kehidupan :)

safiah sokher said...

:)
Pasal situasi ke2 tu.Ya,nak percaya org mmg susah.Setuju sgt,kenal rg tu dulu camne.

missina said...

berhati2lah dlm memilih rakan,,lebih baik cerita kt blog lg puaskan,,,huhu

p/s dah lama follow sini,, ni br nak komen,,;)

Eyda Dania said...

setuju..apa jua yg kite wt..kne berbincang kn..=)...gud entry..

Woofer Storm said...

kadang kala apa benda yang kita buat yang terbaik,buat si dia..namun tiada siapa yang mngerti,memaki lebih lagi adalah...ermmmmm

Miss Eiza said...

sebab tu kalau sy ada poblem sy pegi je tempat sunyi,cakap sorang2 sampai puas..biarlah org ingat gila,janji yg betulnya kite tak gila.heee =))

..ika itu aku.. said...

best entri ni nelly!!

arora said...

dapat yg kita ajk bincang dy tak nak...masak nelly...arora pnh knl ha, ngn orang yg ske lari dari masalah... =.="

nazirah said...

pernah merasa situasi mcm ni gak :'(

bunga said...

betul tu nelly..tapi sama cam kita kita pun xpaham apa yang diharapkan oleh seseorang..jadi terus terang adalah jalan terbaik..tapi ada caranya..:)

Cik Azizah said...

paling penting komunikasi dulu. kenapa die buat begitu begini. hanya org kenal baru tahu siapa diri kita sebenarnya kan..

Phat said...

situasi 2 tu mmg nak kena lempang bukan setakat lempang tapi lempang laju2

umie naziera said...

manusia hanya menghukum apa yunk tersurat tapi x melihat apa yunk tersirat...

nurkaloi said...

sometimes orang yg pling dekat dgn kita yg betrays kte kaannn
and tak smestinya orang yg tak penah ambil tahu pasal kita akan menjaja mulut bercerita pasal kita kann

akhir kata if kita baik pd orang if kita hormat orang...orang akan layan baik and hormat kita juga

Mizz Atie Zieya Shukri said...

tadak sapa yg akan tul2 phm apa hati kita nk kan... bestfriend kita sebenarnya diri kita sinri sayang....

Kacang Pool said...

Biarlah kita tetap menjadi yang terbaik, walaupun orang-orang disekeliling kita tidak mampu menjanjikan yang terbaik untuk kita.

Fitri Senin said...

Semua org nk yg terbaik dik... Semoga nelly dpt apa yg nelly cari :)

k e y r i said...

titeww shukew titew shukeww! Hik Hik Hik ngee~ :)


LOL

nelly said...

miss fyqa : itu yang paling utama !

nelly said...

arif aiman : so , kena bersyukur .
:)

nelly said...

cik nadyya : betul2 !!!
:D

nelly said...

diana : kalau dia sedar ! hahaha

nelly said...

kim : tu yang bahaya dan kena lebih berhati2 ~

nelly said...

norlida :dan dpt yg lebih baik
:)

nelly said...

safiah : hehe . tq !

nelly said...

eyda dania : tq a lot . hanya tulis apa yang betul ~

nelly said...

woofer : dah biasa kena .
=.=

nelly said...

miss eiza : mcm2 cara kita boleh buat .
:)

nelly said...

ika itu aku : tq !

nelly said...

arora : tu yang tak tahan + rasa nak lempang je . hahaha

nelly said...

nazirah : me too ~
:(

nelly said...

bunga : yup . jangan kias2 ..
=)

nelly said...

cik azizah : like i said .
:)

nelly said...

phat : hahahaha
setuju !!!

nelly said...

umie : tu yang payah sebab dorg tak nak faham ~

nelly said...

nurkaloi : amin ~
hope mcm tu lah ...
:)

Taufiq Tiramisu said...

susah ah nak percaya dengan kawan sendiri sekarang. huhuhu

New Entry : Wordless Wednesday #3 - BFFs Sucks!

nelly said...

mizz atie : yup .. nelly stuju ayat tu !

nelly said...

kacang pool : suka komen tu !

nelly said...

fitri senin : amin . tq ! ^^

nelly said...

keyri : ko smua suka ! hahaha

nelly said...

taufiq : yup . setuju . takut dah nelly ~
=.=

Terbang Bersamaku said...

kalau org tue betul2 faham kita dia akan terima kita seadanya dan dia akan lebih memahami kit..sentiasa berada di sisi kita tak kira susah atau senang dan akn menjaga rahsia kt dgn baik..

Woofer Storm said...

bz ke dik nelly oi??heheee

jgn tension2 ya...tau tak siapa yang reti buat header or template skli??nak upah tak tahu siapa yang reti..klau ada tolong ya^^

Woofer Storm said...

datang sni nelly seblm nak tdo..hehee

Umie Artoqiemie said...

yeahhh sangat setuju.. ^__^

RaraTan said...

betul tu! kadang-kadang orang yang kite ingat boleh simpan rahsia tu lah yang .. humm ~ haha XD

Nulia said...

bila kta telalu mjaga hati dia ..last2 hati kita yg teluka ....... hurmm...

Nalisa Syahira said...

aihhhh , susah gila kot nak dpt kawan yg tak mkn kawan ni skrg .

teyn teyn said...

baru je tgk kat tv9 td , mencari kesempurnaan.

tak salah pon sbnrnye.

ctk said...

xske situasi kedua..huhuh..lau dapat thu memang xkan crita da kat dia ..

erleena said...

benar2!

huhu

bighagenjo said...

situasi 1: asalkan da cakap, tepulang nak ikot ke tak. bukan suami/isteri kita pon.

situasi 2: pandai buat pandai tanggung

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...