Saturday, December 10, 2011

Tolong jangan hina orang OKU !

Elvy Nellysha | 7:19:00 PM | 14Comments |
Salam semua ! Kita baca entri Nelly yang baru ya ~
Korang , pernah jumpa orang yang berlabelkan OKU ?
Dalam bahasa panjangnya , Orang Kurang Upaya . .


    


Sebenarnya , tak kisahlah kalau ada yang dilabelkan dalam kategori macam ini .
Sama ada korang ni cacat pendengaran . cacat penglihatan , lumpuh dan sebagainya . Atau mungkin sedara mara yang tergolong dalam kategori ini . .

Actually , tak lah hina mana pun OKU ni . Kalau korang pernah MENGHINA OKU ni , korang kena sedar dorang pun ada perasaan . Tak perlulah korang nak hina-hina bagai . Terguris hati doe !
Kalau korang buat macam ni , memang korang manusia yang tak berperikemanusiaan !

Dekat sekolah Nelly ada kelas OKU . . Setiap kali perhimpunan , dorang beratur sebelah barisan dengan Nelly . . Tak pernah terlintas dalam kepala dan hati nak ejek dorang . . Malah , Nelly menganggap mereka sangat sangat sangat sangat ISTIMEWA ! !

Jadi , kalau nampak orang OKU , tak perlulah nak ejek-ejek dia . Sekali golongan ISTIMEWA ni sumpah seranah korang sebab teraniaya , baru korang tau langit tinggi ke rendah . Doa orang teraniaya ni selalunya dimakbulkan .

Korang kena sedar , bila kita ejek OKU , kita tak tau masa depan kita apa yang akan jadi . .
Jadi , tak perlu yakin sangat yang kita akan SEMPURNA sampai mati ~

14 comments:

♥Lady Ainaa♥ said...

betul tu...kdg2 org OKU ni lebih mulia di mata Allah berbanding org yg sempurna ni....Mungkin dy ada kekurangan didunia berbanding dngn manusia yg bkn OKU ni, tetapi di akhirat yg kekal abadi tu... Hanya Allah Maha mengetahui....

SAYA BUKAN SAMDOL said...

sometimes, orang yang cukup sifat ni tak bersyukur dengan apa yg dia org ada, suka mengejek orang lebih lemah dari mereka


jangan sampai suatu hari nati, Allah tarik balik nikmat mereka

~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~ said...

for me dorang bukan hilang upaya, tapi dorang dapat keupayaan lain yg kebanyakan org takde


they are not helpless, they are as skillful as we are in different ways

Asyiqin Haulisah said...

bila dah rasa cukup sempurna, seseorang cuba mencari ketidaksempurnaan org lain dgn menghina. :)

umie naziera said...

OKU powng manusia jugakk

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

betul tu nelly...mereka pun nak hidup macam kita jugak...apa salahnya kita berkawan dgn mereka macam dgn kwn2 yg lain.ye la ke depan siapa tahukan, ada antara org terdekat kita or kita yg bergelar OKU, time tu baru nak berfikir mmg dah lmbt la...

ern elyna said...

erna pun ta faham kenapa ada orang ejek OKU, hina sangat ke bila ta sempurna, erna OKU. erna pernah rasa macam mana sakit bila kena ejek, kena hina, umpama kami nie tade perasaan. kami ta pernah mintak nak jadi macam nie.

Cik_Shiqah said...

Rasanya OKU dah ditukar maksud. Orang Kelainan Upaya. Ada cikgu bgtau. hehe. pepun, setiap manusia itu istimewa dan tiada yg smpurna..

Mohd Amin Aizuddin said...

<<--Tak pernah...Motivasi yang bagus..Good job!

nabByla said...

teringt lecturer IT sem lepas. dia OKU gak. tapi dia mmg seorg yg kuat. smua nak buat sndiri. xnak pun minx tlg student dia. ktrg dia kcian, tlg dia angkat brg2 dia. :')

Aezudin said...

em. skrg dah tak pggil kurang upaya.. sekrg dah tukar jadik Orang Kelainan Upaya.. :D

Cik Cammy Lia said...

saya terharu dgn entry ni sbb my fiancee dikategori dlm ni sbb excident 2 taun lps..terpksa jln kai tongkat je skrg ni..thanx nelly :-)

CintaZulaikha said...

motif nak ejek??, depa pon manusia jugak, ada perasaan jugak..kalau ada yg sikap cenggitu, tak selayaknya kot depa digelar insan..

eLaThEeMoGiRl said...

I'm OKU(Cacat pendengaran) . Kekdg terasa hati kot bila org buat mcm tu .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...