Sunday, January 9, 2011

Mapmas (Majlis Anti Perdagangan Manusia)

Elvy Nellysha | 10:46:00 PM | 8Comments |

السلام عليكم



Apa itu MAPMAS ?
Pemangkin untuk membanteras gejala pemerdagangan manusia . .


Pada 10.1.2011 Nelly pergi satu majlis di Shah Alam . . Bertolak dari sini pukul 7.30 pagi . . Awal kan ?
Bangun pagi-pagi . . Siapkan barang . Hehehe
Tapi , sebaya Nelly yang pergi semuanya ada lah dalam 5 orang saja !
Sikit kan ? Yang lain tak nak pergi . .
Nelly nak pergi . . Masa terOVER lapang . .
Tapi , banyak makcik-makcik yang ikut . . Hehe . .

Sampai saja kat sana , kitorang semua dibawa ke satu dewan iaitu DEWAN JUBLI PERAK BANGUNAN SULTAN ABDUL AZIZ SHAH . . Nelly anggarkan dalam 500 orang yang ada kat dalam dewan itu . .
Rasanya yang paling-paling kecik pun , kitorang yang 5 orang ini saja . . Yang lain , semua dah kerja-kerja . .

Menurut yang Nelly dah faham , aktiviti pemerdagangan manusia ini antara aktiviti yang ke-2 telah diharamkan didunia selepas aktiviti pengeluaran dadah . . .
Bisnes kemanusiaan pula melebihi RM5 JUTA . .
Besar kan nilainya ? ?

Aktiviti macam ini juga , boleh untung RM13000 untuk seorang . .
Terdapat 30 juta hamba yang terlibat dalam aktiviti pemerdagangan manusia setiap tahun
MALAYSIA pula menjadi tempat antara yang terpenting untuk aktiviti ini .

Pemerdagangan moden 
-Pemerdagangan buruh . .
-Pemerdagangan buruh . .
-Pemerdagangan bayi . .
-Pemerdagangan nelayan . . 
-Pemerdagangan pengantin . . 
-Pemerdagangan pengambilan organ . .


Cara mengatasi 
-Dapatkan informasi dan makluman kepada orang lain .
-Libatkan diri kepada mereka yang memerlukan .
-Sertai dan memberi sokongan yang menentang jenayah ini .
-Sertai pihak berkuasa atau tempatan untuk menentang pemerdagangan manusia .


Sekian . . 

8 comments:

black paper said...

thanks for sharing ,,
harap this trafficking issue will be solve
s soon s possble ;)

nelly said...

welcome . .

terima kasih sudi baca

=)

|| amira || said...

macam best je .
rugi xjoin sama .

nelly said...

mmg rugi tak join
hehehe

misSbLurRy said...

harga baby paling mahal kan?

diamuslima said...

haaa.... ade jgk ke pemerdagagan pengantin??? baru thu.. but lagu dlm blog ni sama la dgn lagu kegemaran sy... hehehe

nelly said...

missblury : amboi . mana tau ?
iya kot ..
hehehe

nelly said...

diamuslima : uish . ada . . nelly pun baru tau ...
dpt ilmu gak pergi

=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...