Wednesday, April 27, 2011

Bila kita terlalu mengharap benda yang tak pasti !

Elvy Nellysha | 2:03:00 AM | 118Comments |
 السلام عليكم

Nelly nak kongsi satu tajuk dalam satu buku yang Nelly baca . . Nampak tajuk tu ?
Nelly tak cakap tajuk itu sama dengan buku yang Nelly baca dari buku bertajuk Terus Bercinta . . 
Apa yang jangan mengharap ? ?

Perpisahan satu perkara normal . Perasaan sakit dan sedih itu juga normal . .
Yang tak normal bila kita tak percaya apa yang dah menimpa kita . .
Tak dinafikan , Nelly juga macam ini . . 
Tapi , buku ini buat Nelly tertarik untuk berkongsi bersama korang semua . . 

Andai kita sudah mengalami perpisahan , tolong jangan menafikannya . . 
Kerana ? Nampak yang kita tak percaya dengan perpisahan . .

Ditambah lagi , kenyataan PALSU ini akan buat korang rasa makin sakit hati .
Tentu ia akan merumitkan proses penyembuhan hati  . . .

Senang cerita , baik mengaku yang kita sudah berpisah . .
Secara tak langsung , kita berada dalam REALITI , bukan FANTASI . . 

Melarikan diri daripada masalah bukan jalan yang terbaik . . 
Persoalan : Mampu ke kita menghadapinya ? ?
Andai kita melarikan diri , sepanjang hayat kita masalah tidak akan selesai ! !


Habis ? Kalau kita tak larikan diri ? ?

Kita hanya terluka pada waktu itu dan bukan sepanjang hayat kita . . 
Andai ada yang tak kena dengan perpisahan , selesaikan sekarang atau selamanya terseksa !

Kalau korang faham , memang korang ini otak cepat pick up . . 

118 comments:

Aerol Hafiezi said...

nmpak nyaaa...nelly pun semakin jiwang.hehehe mas pun dah bermain sajak,maka bermula lr musim jiwang2. .hehe *aku pun apa kurang nye xD

nelly said...

oi2 ..
jangan perli aku ~

Miss Tira said...

Hadapi masalah bukan melarikan diri dari masalah. Kerana kalau lari masalah akan tidak selesai tapi semakin bertambah. Entri yang menarik dari Cik Nelly kita pakar motivasi. Haha. ^^

ika said...

betul3..:)

nelly said...

hahaha ...
tenggs @@
jawatan baru dah ~
=p

nelly said...

ika : ^^

nanibahaudin said...

pergh.. dalam hati ader taman nie.. hehe..

nelly said...

mesti ada ..
=p

Freaky said...

lama x lawat blog nelly... huuu x nak la alami perpisahan.. sakett

nelly said...

memang pun !!
=='

Arif Aiman said...

get it!! hahaha..
thanx buat entry nie :)

nelly said...

welcome ..^^

iwan_dextrous said...

T_T

ihihihihi....lumrah kehidupan bese r

farah wahedda said...

hurmmm sdeynyee....sakitnye hati bile orang yg kita syg tingglkan kita

nelly said...

yup .setuju ^^

nelly said...

farah : ni terasa nak menafikan ..hehe

aizamia3 said...

memang sakit jika berlaku perpisahan tapi dari situ kita dapat mematangkan fikiran dan satu pengalaman kita boleh share dengan orang tapi orang tak boleh rasa apa yang kita alami..

nano said...

sakit nak terima kenyataan nelly,,,smpai skrg nano msih trcari2 knyataan itu (T-0)

nelly said...

aiza : yup ..setuju .sllu buat ..
=p

nelly said...

nano : jgn larikan diri .^^

neslO_ais said...

semangat!!! erkk..hehe

nelly said...

itu mmang perlu ada ~

nurkaloi said...

betul
jangan mengharap pada yang tak nak
carik orang yang nak laa kan kan

nelly said...

yup .carik yang nak ya ..

n.asha said...

apa2 pun terima kenyataan...huhuhu

nelly said...

ada yang tak sanggup ~

IzREen :') said...

lagi baik terima hakikat daripada masih berharap kepada sesuatu yg x pasty.. :)

nelly said...

yup .semestinya ~

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

susah siket nak memahami ayat2 dari anak didik a.samad said ni... yang top fhm ialah sakit bile ditinggalkan seseorang... :)

nelly said...

haha .sabor je la ..
mmg pun sakit ..
T_T

kim heeruul said...

yup..perlu terima perpisahan yg terjadi se'ada nye..
:'(

nelly said...

kadang2 tak boleh terima gak .
=='

cik heroin said...

jom kita bercinta 2 jelah nelly
*tetiba

hahahaha

sudeh said...

yeaa yeaa sudehh paham apa yang dimaksudkan dalam entry nie. huu sedey baca entry nie. teringat sejarah zaman tok kadok duluu huhuuu

sudeh said...

yeaa yeaa sudehh paham apa yang dimaksudkan dalam entry nie. huu sedey baca entry nie. teringat sejarah zaman tok kadok duluu huhuuu

nelly said...

cik heroin : jom ..
hahahaha

nelly said...

sudeh : sama ler ..

diana said...

bila kita terlalu berharap la yang buat kita mudah kecewa..bila apa yang kita harapkan tu tak seperti yang kita nak jarang2 sekali kita akan menyalahkan diri sendiri..
lebih memalukan bila sewaktu berharap dulu kita canangkan perkara tu pada orang ramai sedangkan kepastian nya belum ada..

~~Ticer Wann~~ said...

walaweh kagum.... pertemuan dan perpisahan lumrah dalam kehidupan.. andai takutkan perpisahan jangan adakan pertemuan..eheh.. ;)

zippo miller said...

Saye Paham...hermmm

nelly said...

diana : kena kapel senyap2 ni .
=p

nelly said...

zippo : hehehe

nelly said...

Ticer wann : trauma ~

Azlan Hasan said...

Pain Is Inevitable, Suffering Is Optional = sakit/sedih/perit akibat sesuatu kejadian x dapat dielakan..tapi hidup merana akibat sesuatu kejian adalah pilihan kita sendiri..hehehe..

Regards,
-Strider-

nelly said...

nice words

cik ayin said...

bak kata org berdiam diri...
tak boleh..tak boleh..sebab kita duk pikir masalah tu..baek settle kan

nelly said...

baru betul !

Fatma Diyana MB. said...

nelly dah macam pakar motivasi dah. lepasni, dr Tuah kena resign laa nampaknya. haha.

Woofer Storm said...

nelly jiwan kan ada makna,tak gitu nelly??heheeee bila nak ajak makan nasi minyak ni?hahaaa tetiba^^

nelly said...

Fatma : statement bahaya !
haha

nelly said...

woofer : soklan cepumasssss betull !!

miss.Addin said...

haha betul :D

chuu said...

baik x yah mngharap pape., kang takut makan hati lak., betoi x.,

Nur said...

memang pahit perpisahan nih...dah lalui..but now he;s coming back...lagikla susah nak lupakan dia kan...urghhhhhh

nelly said...

addin : tq ^^

nelly said...

chuu : betul2 ..

nelly said...

Nur : wah ,parah !

aNiss :):) said...

yeayhh... aniss dulu sangat mengharap sesuatu yang memang tak pasti.. kawan2 ckp, tak gune nak mengharap sesuatu yang bukan milik kita.... dan betul cakap kawan2 aniss... kita akan bertambah terluka bile terlalu mengharap sesuatu yg memang bukan milik kita lagi =)

puteri ain said...

layan perasan nmpk :P
hehe..
btw tak suka perpisahan ..hehe..
boleh tak setiap pertemuan xde perpisahan ? hehe

misSbLurRy said...

take it or leave it

tp me better leave it..ye la xkan nak teruskan perhubungan tue pdhal kita tahu x kemane pun...

baik sakit skrg dr sakit kemudian

Budak Fiziey said...

X pernah rase perasaan ini...xnak laluinye..~.~

Aezudin said...

kalu dah clash mmg payah nk terima TAPI kite tak bole dari kenyataan..

HajarRasdi [BdkKck] said...

hmm.. biasalah. kadang2 org susah nak trima kenyataan..

nUr _ atiQah said...

erm..betul3.
hehe
kita x bole terlalu mengharap sesuatu yg kita tak mampu..
kan..hee^^~

Cheritera Chenta said...

biar sakit skali dari sakit bekali2.
mmg payah nk terima tp lama2 ok la 2.hikhik

*cam pengalaman sndri ja.hahhahah

nelly said...

aniss : sedang buat macm tu .
=='

nelly said...

puteri ain : haha .lumrah hidup mesti ada perpisahan ~

nelly said...

missblury : tengah sakit sekarang ~

nelly said...

budak fiziey : untung ke tak laluinya ? tak pernah rasa sakit ~

nelly said...

aezudin : yup .setuju !

kau kesah ke?? said...

emm.. betol.. setuju ngan ayat last tu. "Andai ada yang tak kena dengan perpisahan , selesaikan sekarang atau selamanya terseksa".... SETUJU!

Miss Dill said...

yeap. life goes on.

Miss Dill^^

nelly said...

Hajar : termasuk nelly ~

nelly said...

atiqah : mesti2 .

ツ mIsS NaDEa ツ said...

hukhuk..
sdehnyee >_<

nelly said...

kau kesah ke : tq ! mmg benda betul ..

nelly said...

miss dill : ^^

nelly said...

miss nadea : nelly pun ~

=='

lady nana said...

sangat sakit n tak nak rasa lagi da.. :(

nelly said...

nelly pun ~
=='

Cik TeN10 said...

betul2.. org yg penakut je selalu lari dr masalah..

mmg sakit tp lama2 ok lah.. kenangan pahit tu akn hilang ditelan masa :)

nelly said...

setuju ...
T_T

Izzuddin Fauzi said...

Nell, jangan obses sangat bab cinta nie... Sedih je tengok enteri cam nie... Ok, selagi cinta itu bukan kerna yang ESA dan Ibubapa, you can live without it ok...

Perempuan biasanya lagi kuat dalam hal cm nie, berbanding lelaki yang jarang sangat boleh hidup tanpa perempuan... Ok, bangun dan hidup Nell :D

Sakit kalau ditinggalkan, memang sangat betul. Tapi lagi sakit kalau kita melayankan perasaan... Perasaan tu kurniaan Nya pada kita, kawal dan jaga baik2 ye Nell...

Jangan kuasai diri dengan kesedihan dan kesakitan kerana sesakit-sakit yang kita rasa ada yang lebih sakit dari kita... Tapi, mereka lebih tabah dari kita...

Ingat Nell, hidup yang kita lalui ini hanya sedikit cuma... jauh lagi perjalanan yang akan kita lalui... Ada jutaan duri yang lebih berbisa daru sengatan ular dan jengking di sana... Jangan kerana sembilu dah jatuh tak bermaya...

Ini hanya pesan kecilku x bernada lagi x bernyawa... Hanya setitis untuk menyedarkanmu... Adakah yang setitis itu mampu mengejut mu dari lena dibawa mimpi sang serigala... Itu dalam pilihan mu... Pintu ada di mana-mana :D

Enchik Nine

:: Nonoy :: said...

erkk. . sy rsa.. msh mngharap lg, tp. kdg2.. ala.. bnda dah lpas.. tp..

urghh~ keliru ag ler. =.='

nelly said...

Izzudin : wow ! ! ! !Panjang + bernas = khas !!
tq ya ^_^

nelly said...

nonoy : hehe .jujur ~

sweet stalker said...

nelly..tau tak, atien mase break dgn ex atien before jumpa ngn danish, kerja taien duk ingat kat dye je. then nangis. nak contact dye lnsg tak dpt. dye tukar no. smpaikan mama atien cakap smpai bila nak ingat kat dye. dye tu tak hargai atien buat apa nak ingat. mase tu susah gila atien ank terima kenyataan yg kami dah break. dah lah dye firstlove atien.

tapi kan, alhamdulillah..berkat doa mama biar atien jumpa seoarng lelaki yg baik, yg betul2 sygkan atien. akhirnya atien kenal danish. dan skrg atien bahagia dgn danish.

so, nelly doa lah banyak2 ye biar jumpa dgn org yg betul. suh mama nelly doakn sekali. doa ibu ni mujarab taw.. :)

nelly said...

wah ...moga bahagia ..^^

adan said...

kena terima kenyataan klu dah clash.. pasti ada yg lebih baik dari tu..

apa guna nak nafikan perpisahan tu.. terima je hakikat tade jodoh sudah..

nelly said...

hahaha ..
susah ~

Cik RoSs said...

Kita tidak digalakkan untuk meletakkan 100% harapan...sebabnya nanti kalau ia tak kesampaian...diri sendiri akan merana!!huuuhuhu

Oleh itu,berpada2 dan sentiasa beringat!!

nelly said...

tak naklah letak harapan ~

asfira aminuddin said...

babe, i setuju. even the truth is hurt, but kite kena mengaku realitinya. :)

nelly said...

hehehe ..
setuju !

HonEyBuNNy said...

Ye...

ila faham...

jangan lari diri dari masalah...

apapun kena hadapi jugak dgn tenang n senyuman..hehe

alif ibnu daud said...

perpisahan berlaku sementara...dan kesakitan itu pun sementara... kehidupan perlu go on

nelly said...

honeybunny : ^^

nelly said...

alif : tq ^^

tokwan muda said...

betul tu nelly...sy pun pernh dikecewkan...skrg lebh berhti2 sikit...dan tdk mnghrp lagi...

nelly said...

sama la kita ~

Fahmi Mahat said...

wah , ramainya perempuan.

tak jadi lah nak komen. huhu

yang nak komen tapi tak jadi~

<a href="htp://fahmimahat.blogspot.com>Famimahat</a>

najihah sahami said...

nah..terbaik ah entry nelly yang ni. eheee...setuju tu. kalau ade masalah, jangan lari. cuba selesaikan. sepahit mana pun jalan keluar. ia tetap kenyataan. berpijak atas bumi yang nyata. jangan cepat tunduk ke tanah.

:)

chemay said...

let bygone be bygone kan??
lepas tuhh kite terus kan dgn hidup kitaa
sedih kejap cukup laa
:)

~Nabilah~ said...

jiwangnya nelly nie...hahaha...btw,btol la...klau x lari,lagi mnyakitkan hati....

tomot said...

hurm...mmg sedih nk lupakn..sampaikn jd stalker dia..mybe dh lama2 jemu baru leh lupakn dia :(

bunga said...

yang penting selalu pk positif..

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

masalah sentiase aderr...dari bercinta mahupun bila dah kawen...tapi masalah tak kan ader klu kietr masing2 tak cari masalh dan perbesrkan masalah...okeh...tak cuber nelly fikirkan...

nelly said...

fahmi : haha .komen je .

nelly said...

najihah : chayok2!

nelly said...

chemay : setuju !

nelly said...

nabilah : ^_^

nelly said...

tomot : agree .lama2 jemu la ~

nelly said...

bunga : ^_^
betul2

nelly said...

mya : tq kak !
=)

SHM said...

bertemu dan berpisah adat manusia biasa...
hilang dmata, dhati x kn lupa...
berdoalah kita, agar aman dan sentosa..
semoga bertemu kita dlain masa...^_^

lalink7 said...

mcm dokter cinta la nelly niee..

yups hadapi sesuatu kenyataan dengan sabar dan tulus wlaupun ianya memeritkan..

nelly said...

SHM : tq ^^

nelly said...

lalink : yup
=='

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...