Friday, April 29, 2011

Takut itu normal dalam bercinta !

Elvy Nellysha | 7:37:00 PM | 117Comments |
 السلام عليكم

Baiklah , sekarang korang semua berada dalam perkarangan yang tak strange pun .
Tapi , saja-saja dibuat strange ! Haha . .
Perkongsian dari buku Teruskan Bercinta !

Rasa takut itu normal ? Korang faham ke maksudnya ni ? ?
Takut apa ?

Masih dalam topik cinta dari buku Nelly baca : Teruskan Bercinta by Ahmad Yusof Ibrahim .
Nelly akan ringkaskan ~
Lupa nak mention nama penulis sebelum ini . . Adoi ~

Takut keseorangan

Bila berpisah , takut sunyi ? Wah , sapa ada rasa macam ni ?
Samalah dengan Nelly . Tak dapat dinafikan ~
Lama-lama kita boleh stress ! !

Takut cinta ditolak


Perasaan dekat orang itu LUMRAH ! Sebab ?
Janganlah tanya . . Meleleh airmata kang ~ Haha . .
Bila sudah berpisah , kita takut nak luahkan perasaan kita lagi .
Bukan kes perigi cari timba okay ? Lama-lama kita tak yakin nak terima cinta orang lain .


Takut tak dapat dicintai dan mencintai


Selepas kita terseksa jiwa dan raga , kita kalau boleh nak tutup pintu hati itu rapat-rapat . .
Sebab ? Bimbang perkara lama berulang lagi . . Akhirnya , kita bersendirian . .

Gunakan rasa takut untuk hadapi perpisahan


Apabila cinta ditolak ! ! ! Katakanlah :

"Lebih baik mencintai seseorang daripada aku langsung tak pernah merasa cinta . .
Kan baik untuk diri kita ?' Hehe . . .

Masih awal lagi . . Rilex lu ~

Nelly selitkan kata-kata :

"Janganlah hendaknya kecintaan anda terhadap sesuatu itu membuatkan anda menjadi lupa dan kebencian anda terhadap sesuatu itu membuatkan anda menjadi hancur"
- Saidina Umar Ibnul Khattab - >




117 comments:

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

jangan jadi kan cinta ni satu kongkongan hidup :)

nelly said...

semestinya ^^

KAMIHIDUP said...

takut nak bercinta bila tengok gadis sekarang yang *tak tahu nak cakap*

nelly said...

sabor je la ye ~
=)

Cik TeN10 said...

kl takut nk terima cinta baru sampai bila nk single ?? anggap yg lepas tu sbg pengajaran yg mematangkan kita.. think positive :)

nelly said...

Nelly masih single ..
=p

cik ija said...

takut nak bercinta sebab takut itu bukan cinta ke alam perkahwinan..

nelly said...

pandai !

Si Nuansa Eyqin said...

hati ni mahu bercinta. tapi.. rasa takut tu lah masih menyelubungi. mahu mencintai dan dicintai. :)

nelly said...

itu lumrah ~
=)

zaty luvlianncezzz said...

takut xpenah g la asa.hepi memnjang! erkk..sengal daku

MiSz fiFiEyQa said...

kekadang perasaan macam tu dtg jugak..tapi tetibe bile fikir2 balik, macam fobia pulak..tak tau la kenapa??huhu

nelly said...

cuba !

nelly said...

Misz : hehe ..sama ler kita ~
haha

sabenazakey said...

sabena tgh sedih sbb org yg sabena suka dah ada org lain,.

umUMRA said...

kite nak seseorang amek berat kt kite..:))

RaraTan said...

fobia bercinta. ahaks.
ekceli, lebih selesa kot single. pikiaq pasal study & family dulu. kalo ade jodoh, adelah. ahahahah <---ayat redo. XD

nelly said...

sabena : sabar ya

nelly said...

umumra : ada tu ~

nelly said...

raratan : ^^

cik teynteyn said...

skang dh bercinta.
tkot tu dh takde tp takot org len dtg menjelma tu ade la..

hihihi..

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

erkk..kalau dlm fasa bercinta first² kena takut Allah..psl takut² x mampu melawan nafsu akibat terlalu kasih pd pasangan..lainlah kalau bercinta lepas kawen..

nelly said...

cik teynteyn : hehe .not bad !

nelly said...

Rina : setju !

mykhalis said...

bila dah dapat nikmat cinta rasa dunia ini ana yang punya

nelly said...

cewah khalis .hehe

:: N.O N.I.C.K.N.A.M.E :: said...

takut dikecewakan :(

KLIK SINI ENTRI TERBARU>showdown 2011

nelly said...

jangan fikir cm tu ~

najihatussolehah said...

takut mengecewakan org jgak..

Fatma Diyana MB. said...

dan dalam bercinta, kita mesti berani untuk ambil risiko kann ? :)

nelly said...

najiha : kena trima ~

nelly said...

Fatma : pandai !

♥ moy ♥ said...

TAKUT kalau cinta ditolak..memang dah kena tolak :(

budak kampung said...

nelly....kene ubah tagline la..jangan gune nelly the strange...nelly de dokter cinte..haaaa sesuaiiii

kamu dijempot untok join segmen,tiade paksaan hehe

http://budakkampung39.blogspot.com/2011/04/segmen-aduhsedapnye-kena-rotan-kat.html

pinqy taraturuu said...

cinta tuh tak semestinya hak milik tapi anugerah~
ecece *mcm da pro becinte

nelly said...

Moy : nelly belum nah kena ~

nelly said...

B. kampung : amboi ~

nelly said...

pinqy : pndai ya ~

puteri ain said...

hamboiii hamboiii...
asyik cinta ye sekarang nelly :P hehe..
sdg bercinta kah ? :P

Syafiee said...

Erk. memang takut. takut kalau berpisah.

Pernah rasa time berpisah. Sedih + sakit. =,=

nelly said...

P.ain : haha .mana ada ~

nelly said...

syafiee : sama =='

Bro Ery said...

Kalau takut tak dapatlah cinta tu. Hehehe. Jadi janga takut sangat sebab cinta itu ada.

P/s: Miss Tira convocation. Bro Ery jalankan tugas blogwalking :)

Cik RoSs said...

Perasaan takut tu senantiasa ada..
sebab itu adalah sifat yang semua orang ada...

Cinta adalah anugerah yang berharga daripada Allah..

Kenapa takut bercinta??Semua itu telah Allah tetapkan..

Setiap manusia,akan hidup berpasangan...

HonEyBuNNy said...

indahkan percintaan itu kalau di sulami dgn keikhlasan ,kejujuran n kesetiaan dalam perhubungan...;_0

farah wahedda said...

wooow cintaa...oohhh cinta...sungguh indah..tapi bila berpisah..hurmm rasa kesunyian huhuhuhu

Azam Sad said...

hati teringin untuk bercinta...tapi belum bersedia untuk menjaga hati dan perasan orang yang dicintai...terus menanti masa dan ketika yang sesuai untuk mulakan percintaan...

p/s:nama Nelly ditag untuk entri terbaru...silalah jawab ok...:)

| gad1s s0ypans | said...

heee, tk0wt klaw cinta tue akan wat kan kita lalai dari mengingati DIA....

NOOR FATIN said...

bila dah sayang sangat,. takot kehilangan :(

~Nabilah~ said...

bila brcinta kna pndai kawal nafsu...hahaha

liyana said...

nice entry..nice blog..tq

fitriani zain said...

i love your posts :D

nelly said...

Bro Ery : setuju !

nelly said...

Cik Roses : pandai2 ..^^

nelly said...

Honey : cewah ..pandai da ~

nelly said...

Farah : betul ...
T__T

nelly said...

azam : setuju ! InsyaAllah ~

nelly said...

Gadis : yup2 ..

nelly said...

Fatin : Betul2 ..
T__T

Dayana AZ said...

huhu pakar tol nelly bab ni.. tp mmg pun.. klu da jadi sekali ppe nti mesti tkut .. dayana ta pna lg.. hope tak rse mcm ni :(

nelly said...

tak salah untuk pengalaman ~
=)

cik ayin said...

bak kata orang...jangan terlalu mengharap


bese2 aje :)

nelly said...

cewah ..betul2

misluvcoklat said...

cinta?
erk.xtaw nk ckp.
hehehe.
tp apa yg berlaku beri kt pglmn & mbuatkan kta lebih matang
:'(
:')

nelly said...

itu semestinya ^^

chuu said...

nelly da jd doktor cinta :P

khairunnisa ♥ said...

moga jumpa cinta satu hari nanti *(^_^)*

nelly said...

Chuu : mana ada ..
haha .jawatan smntara ~

nelly said...

Khairunnisa : InsyaAllah ^^

Izzuddin Fauzi said...

Ok, cinta ye.. Hrm, sbnarnye bab nie mmg x perlukan rujukan tapi... Mudah cakap, cinta tu dah ada dlm diri sbnarnye... Cme kte kenal or x sal cinta nie... Implikasinya semuanya sama, kecuali mereka yang abnormal...

myetech9[dot]com @ Enchik Nine

ツ mIsS NaDEa ツ said...

mule-mule nan amry
Takut cinta ditolak..
xbgta0 ag die da ta0 kite suke die ..
nape die kate suke kite pdhl die ad gf len >_<

nelly said...

izzudin : cewah .berpengalaman !
=)

nelly said...

Miss Nadea : what ? ada gf len ? bahaya2 ~

ツ mIsS NaDEa ツ said...

yupp..
die ckp ..
i suke u tp i ade rpb nan some1..i xnak u kcewe..

saia cube selidik ape mksod die..
upenye die ade gf..
xpaam nape die na rhsia2 nan saia..
die tpuw saia smata2 xmo ngok saia kcewe..

nelly said...

la ..ta bek menipu .cakap kat dia ~

ツ mIsS NaDEa ツ said...

da lme die xmsg ..
da bengang la tuh..
huhu

nelly said...

haha ..sabor ya ~

ツ mIsS NaDEa ツ said...

memg sabow pon..
law x memg da p mara2 die ..
dulu ngn exbf pon cmnie ..
tipu~
saye diam jew ..
wt cm xde pe blaku ,,HAHAHAHA

Azree said...

Takut dengan diri sendiri ok x..?

waN Mohd Salim said...

amboi ... cinte la pulak adik aku ..

nelly said...

azree : boel3 ..
=p

nelly said...

wan : haha .
=p

nelly said...

nadea : life must go on sygs ^^

threex-hans.com said...

nice blog!!!!

nelly said...

tq ^^

z a z a said...

b'cinte lps kawen je.. huhuhuhuhuhuhu

nelly said...

hehe ..^__^

Iera Lollies said...

wah,macam2 pasal cinta ni kan :)

nelly said...

Yup ..layan ajolerr ..hehehe

n.asha said...

hanya dapat melontarkan senyuman saje...=)

nelly said...

^^

NuraienZ said...

Cinta mmg menakutkan....mmg takut lah...dia boleh dikatakan sbgai penyakit....ubat tu x tau da ke tak...

nelly said...

memang tak de ubat ~

AkuMuzikFilem said...

itu biasa dalam hidup untuk ada risiko, dan biasa juga untuk ditakuti, anggap saja biasa, akhirnya yang biasa itu sudah dibiasakan. itulah hidup

asfira aminuddin said...

babe, takut bercinta sbb bila ada trauma kena dipermainkan. lepas tu, kite akn fikir lelaki sama jek. hihi.

ツ mIsS NaDEa ツ said...

yupp//
thx yaa ^____^

edaolala said...

betol i setuju sangat ! :)

nelly said...

AkumuzikFilem : setuju ..tq !

nelly said...

asfira : wah , situasi kita sama .heehe

nelly said...

Miss Nadea : wc sygss ~

nelly said...

edaolala : tq ^^

sumaiyah mokhtar said...

bercinta ni mmg menakutkn, bila die curang belakang kite uhhhhh tk boleh nk bayangkn :(

... said...

as salam..
hoho~
tak pernah bercinta

>__<

jadi tak maik tau.
wahaha

=p

saya YANA said...

hmm.. semua perasaan takot yang kat atas tu.. semua nya ada pada Yana.. haha.. dat y Yana single kot... :P hahah..

Far8 budak baik said...

haha..aku tak takot..
redah jelahh...
cakap u jump i jump..ngahaaa =p

nelly said...

sumaiyah : letak 50% saja ..

nelly said...

... : bole ke ??

nelly said...

yana : sama laa ~

dean said...

amboi..bnyk ntry psl cintan2..angau eh nelly

nelly said...

opss ! tidak !!

kay_are said...

entri jiwang telebih camni memang x reti nak komen ni.. tapi x perlu rase takut kot.. adat r tu kalau dah name berchenta.. xkan manis memanjang kan.. ade sedih, ade hepi.. normal

MiaDiera said...

semua orang pun lalui perkara yang sama rasenye kan:))

nelly said...

kay_are : haha ..
yup ..normal .setuju ^^

nelly said...

miadiera : cuma situasi berbeza ^^

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

mencintai orang yang cintakan kita... prinsip OE...
jadi kadang buat muka releks je bila orang tanya bila nak ada yang lain...
hehe...
entahlah...
(n_n)

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

mencintai orang yang cintakan kita... prinsip OE...
jadi kadang buat muka releks je bila orang tanya bila nak ada yang lain...
hehe...
entahlah...
(n_n)

nelly said...

betul3!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...