Thursday, February 10, 2011

Kuasa SEBUAH TULISAN

Elvy Nellysha | 5:48:00 AM | 49Comments |

السلام عليكم



Tulisan itu mempunyai kuasa ! Korang tak percaya ? Percayalah . .


1. Membuatkan seseorang jatuh cinta
Tak percaya lagi ? Ada gadis yang jatuh cinta kepada seorang gadis hanya kerana KEHEBATAN TULISANNYA ! Ramai orang jumpa jodoh mereka di alam siber tapi tak pernah berjumpa . Salah hantar sms ? Dan kemudiannya berkenalan . . Melalui tulisan kan ?

2. Tulisan mampu membunuh
Ada orang mampu bunuh diri hanya kerana kata-kata yang ditulis olen seseorang kerana CINTA DITOLAK ! Hanya kerana ayat-ayatnya TRAGIS untuk diterima .

3. Mencair dan melembutkan
Salah satu tulisan yang paling agung adalah BAHASA AL-QURAN yang tidak dapat ditandingi oleh mana-mana bahasa . Nilainya juga tidak dapat ditandungi oleh mana-mana tingkat SASTERA ! Ia dapat melembutkan hati orang yang BENGIS kepda SEJUK .

4. Memberi keinsafan
Melalui tulisan yang penuh kata-kata dan bahasa yang mantap , ia dapat beri keinsafan kepada pembaca . Kisah yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan .
5. Menjana pemikiran baharu
Tidak guna korang menulis sesuatu perkara dan tidak memberi faedah kepada pembaca . Tulislah sesuatu yang memberikan faedah dan pembaca dapat menambah ilmu .

6. Beri kesan emotif kepada pembaca 
Pernah korang baca sebuah novel yang penuh tragis ? Korang pula rasa tersentuh hati ? ? Bermakna penulis sudah mampu membawa watak dan cerita dengan berkesan . Kerana kuatnya kuasa tulisan , pembaca akan membacanya dan tak pernah rasa puas !
 
7. Tingkatkan budaya rajin membaca
Dengan adanya tulisan yang mantap dan bermutu, ia mampu untuk menggalakkan BUDAYA MEMBACA .


Nelly tulis berdasarkan buku yang pernah Nelly pinjam . . 


49 comments:

Cik Aish said...

tulisan cakar ayam memang boleh membunuh..sbb kite dulu tanda paper student..mak aih..mmg membunuh mental..

Cik Ezy said...

woo..
sgt betol..
info terbaek dr ladang ni..

miss_neeya said...

sumenye kerana tulisan :)

Munirah Ismail said...

info yang sgt berguna.thanx :)

NUR AYNIE said...

wahh...besar tol kuasa tulisan..hahaha

nik farina aishah.... :) said...

ye la nelly betol la dengan tulisan dapat mempengaruhi seseorg.. :)

muhd fadil said...

saya suke no 1.
sebab saye jumpa jodoh saya kat internet.
hehe :)

.: lalala :. said...

hebad tulisan ini :)
HAHA.

Biey said...

kuasa tulisan ngalahkan otromen..FIRE... hihi..

shah-kayrul said...

selamat malam nelly...dengan tulisan juga semua blogger dapat berkenalan..tak gi tue....

yatie's EPISODE said...

wahh. hebat kuasa tulisan! ^^

nelly said...

Cik aish : haha ...kena penuh kesabaran .

nelly said...

Cik ezy : wah ..dari ladang ?hehee

nelly said...

Miss_neeya : yup .i like ..

nelly said...

Munirah ismail : hehe .welcome ..

nelly said...

Nur aynie : yup ..
=)

nelly said...

Nik farina aisha : hanya kerana tulisan..
=)

nelly said...

Muhd fadil : wah ..suka dia ..hehe

nelly said...

lalala : yup ...great !

nelly said...

Biey : haha ..fire3 !!

nelly said...

shah-kayrul : yup ..
hanya dengan tulisan .

nelly said...

yatie's episode : yup ..
=)

Nadia Mashuri said...

tulisan mmg mempunyai kuasa nya yg tersendiri..

momoyyanyzz said...

haha , betul2 , sokong !! hehe ,

azharr said...

ya betul...kadangkala kita tak mampu luahkan dgn kata2 apa yg tersirat di hati dan fikiran, di sini tulisan memainkan peranan...nice

Majalah Masjid Kita said...

terimakasih untuk tipsnya... semoga kedepannya kita sama-sama semakin mengalami perbaikan dan kemajuan :) amien :)

nelly said...

Nadia mahsuri : yup ..ada kelebihan tersendiri ..

nelly said...

momoyyanyzz : hehe .thanks ..
=)

nelly said...

azharr : hehe ..betul ..dan nelly suka menulis !
=)

nelly said...

Majalah masjid kita : yup ..
sama-sama ..
terima kasih sudi membaca ..
=)

MJ said...

betul2..tulisan mmg boleh bagi mcm2 kesan..baguslah nelly ni, rajin membaca betul..

nelly said...

Nelly hanya berkongsi ...

Encik MamaT said...

good info nelly... kalau tulisan seorang blogger mcm mana lak kan.. hehe...

sTaRLighT said...

yup betul tu..
tulisan memberi seribu stu makna
:)

nelly said...

Encik mamat : kena suruh dia tulis depan encik mamat .haha

nelly said...

Starlight : yup ..
i like ..

Cik Bidadari said...

aduh... saya suka entry nie... kdangkala kuasa tulisan mampu membuatkan awak sering punya ramai kawan. saya suka yang no. 1... hahahahaha... terasa tepek kat muka. jatuh cinta lagi... lagi-lagi ku jatuh cinta...

nelly said...

hehe ..terima kasih ..hanya berkongsi ..
=)
nom 1? hehe ..jatuh cinta suda ~
=)

sicomot-comel said...

hohoho..

tulisan memainkan peranan yg sangat2 penting dlm kehidupan kita..

p/s:nelly kena tag !

http://sicomot-comel.blogspot.com/2011/02/contest-jejaka-terhangat-nak-bagi.html

shasratul said...

=) betul la 2..

tulisan memang mempunyai kuasa.. ^^

✿ milly molly ✿ said...

betul2!!
word is everything..
lebih tajam dari mata pedang !! ^^

ferra ferro said...

oh , kirannya tulisan ni pon puaka la sebenarnya ? hahaha

misza said...

salam kenal nelly.

tulisan doktor susah nak baca. ^_^

nelly said...

Si comot comel : yup ..tulisan memainkan peranan ..
=)

nelly said...

shasratul : yup
=)

nelly said...

milly molly : hehe .yup ! u're right ..

nelly said...

ferra ferro : puaka ? hehe .yup .secara halus ..

-ApPLe SoURz- said...

ha3..mmg menarik tulisan ini..
sy jatuh cinta..ha3..
baik punya post! =)

nelly said...

haha ..tengss ya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...